گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S9 plus
نوشته شده توسط : رز علینژاد

کمپانی سامسونگ در جریان کنگره ی بین المللی سال 2018 که در شهر بارسلون برگزار شد، از نهمین نسل از پرچمداران کهکشانی خود رونمایی کرد. این کمپانی همانند رسم چند ساله ی خود، گوشی های خود را در دو نسخه با سایزهای متفاوت عرضه کرده است که نسخه ی پایه اس 9 و نسخه ی بزرگتر اس 9 پلاس نام دارد. امروز قصد داریم تا گوشی s9 plus را مورد بررسی قرار دهیم.

 طراحی گوشی s9 plus

طراحی، یکی از سه فاکتوری است که در کنار قیمت و دوربین، مهمترین موارد مد نظر اکثر کاربران برای خرید یک گوشی جدید محسوب می‌شوند. بنابراین اگر شما یکی از گلکسی های سری هشت سامسونگ را داشته باشید، دلیلی وجود ندارد که به سراغ خرید اس ۹ بروید، زیرا سری اس ۹ نیز از همان فرم موفق برادران سال گذشته‌ی خود بهره می‌برند. هرچند که این موضوع را نمی‌توان یک نقطه‌ی منفی در نظر گرفت، زیرا اس ۹ پلاس به زعم ما، خوش‌دست‌ترین مدل در میان گوشی های بزرگتر از ۶ اینچ در بازار است. انحنای نرم و خمیدگی در تمام لبه‌ها و به‌هم‌پیوستگی فوق‌العاد‌ه‌ی پنل‌ها، به قدری جذاب است که نگه داشتن این فبلت غول‌پیکر حتی برای من که نمایشگرهای بزرگتر از ۴.۵ اینچ را به سختی تحمل می‌کنم، بسیار آسان است.

نمایشگر infinity Display سامسونگ که در سری اس هشت نگاه‌ها را به خود خیره کرده بود، حالا بار دیگر در اس ۹ پلاس بازگشته است تا نشان دهد پرچمداران سامسونگ در بخش نمایشگر، به بلوغ طراحی رسیده‌اند. پنل ۶.۲ اینچی این مدل که یک لایه از شیشه‌ی مقاوم گوریلا گلس ۵ روی آن را پوشانده است، حدود ۸۵ درصد از مساحت پنل جلویی گوشی را به خود اختصاص داده است و به جز دو حاشیه‌ی بسیار محدود در بالا و پایین، تقریبا تمام پنل جلویی را سلول‌های تاچ اسکرین پوشانده‌اند. شیشه‌ی دو و نیم بعدی قرار گرفته بر روی صفحه، دارای خمیدگی محدودی در طرفین است که سطح ارگونومی بدنه را بالا می‌برند و به طرز بسیار جذابی، سوایپ کردن بر روی صفحه را آسان می‌کنند. البته این خمیدگی نسبت به نسل قبل کمی کاهش پیدا کرده است تا کمپانی سازنده به درخواست آن دسته از کاربرانی که مرتب از لمس ناخواسته‌ی نمایشگر توسط کف دستشان ناراضی بودند، پاسخ داده باشد.

یکی از تغییرات پنل جلویی که به شخصه طراحان سامسونگ را بابت آن ستایش می‌کنم، ناپدید کردن سنسورها از حاشیه‌ی بالایی نمایشگر است. همانطور که می‌دانید، پرچمداران سامسونگ از تعداد زیادی چراغ ال ای دی و سنسور بیومتریک در این قسمت برخوردارند و در مدل‌های سال گذشته، این قسمت با انبوهی از دوربین‌ها که به شما زل زده بودند، شلوغ شده بود. اما حالا با محو شدن تعدادی از این سنسورها، تنها دوربین سلفی است که به وضوح قابل مشاهده است.

پنل نمایشگر از طریق یک فریم آلومینیومی به پنل شیشه‌ای پشت گوشی متصل شده است که البته این فریم دارای انحنای کاملی نیست (اگر دستتان را از نمایشگر به سمت پنل پشتی بکشید، یک انحنای دایره‌وار را حس نمی‌کنید) که البته این هم احتمالا به دلیل بالا رفتن اصطکاک برای افزایش ضریب اطمینان کاربر، هنگام نگه داشتن گوشی در دست است.

فریم فلزی دور قاب گوشی دارای توناژ رنگی کاملا هماهنگی با بدنه است و سطح آن نیمه براق است. این سطح باعث می‌شود که فریم در برابر جذب اثر انگشت و چربی مستعد باشد، اما به دلیل رنگ آن (در مدل مشکی که برای بررسی در اختیار ما بود)، این آثار و چربی‌ها نمود چندانی پیدا نمی‌کنند. مثل قبل، خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه (یک سیم‌کارت نانو و کارت حافظه و یا دو سیم‌کارت نانو به طور همزمان) بر روی لبه‌ی بالایی، دکمه‌ی پاور در لبه‌ی سمت راست، پورت یو اس بی تایپ سی به همراه جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و اسپیکر بر روی لبه‌ی پایینی و دکمه‌های ولوم و بیکسبی در لبه‌ی سمت چپ دیده می‌شوند.

دکمه‌ی بیکسبی همچنان هم طراحی و اندازه‌ی تقریبا مشابهی با دکمه‌ی پاور دارد و تا زمانی که به وجود آن عادت کنید، احتمالا روزی چند بار آن را به طور اشتباهی لمس خواهید کرد. این موضوع به خصوص اگر اصلا اهل استفاده از این دستیار صوتی هوشمند نباشید، اوایل کمی آزاردهنده خواهد بود. محل قرارگیری دکمه‌های پاور از آنجا که معمولا با دست مخالف کنترل می‌شوند، در جای مناسبی است، اما دکمه‌ی پاور که اکثر ما عادت داریم هنگام گرفتن گوشی با یک دست، آن را فشار دهیم، کمی بیش از اندازه بالاست و برای افرادی با دست‌های کوچک، دسترسی به محل آن با یک دست در حالی که دیوایس را در کف دست خود گرفته‌اید، کمی سخت خواهد بود.

بعد از لایه‌ی اول و دوم، حالا نوبت به پنل شیشه‌ای پشت گوشی می‌رسد که حالتی آینه‌ای دارد و خب مثل تمام شیشه‌های دیگر، به اثر انگشت و چربی نه نمی‌گوید! لنزهای دوربین دوگانه‌ی اس ۹ پلاس در مرکز پنل پشتی و متمایل به لبه‌ی بالایی قرار گرفته‌اند و متاسفانه و متاسفانه، مجددا سنسور اثر انگشت به این دوربین‌ها چسبیده‌ است. احتمالا در بررسی‌های دیگر سایت‌ها خوانده‌اید که ساختار عمودی، دیگر شر لمس‌های اشتباهی این قسمت را کم می‌کند، اما باید بدانید که این‌طور نیست! متاسفانه همچنان هم -به‌خصوص در اوایل خرید گوشی- بارها سطح لنزهای دوربین را به جای این سنسور اشتباها لمس خواهید کرد و مرتب باید آنها را تمیز کنید. این موضوع علیرغم عملکرد سریع و دقت بالای اسکنر اثر انگشت، باعث می‌شود که بعد از مدتی قید آن را بزنید و تنها از طریق اسکنر چهره و عنبیه‌ی چشم، قفل دیوایس را باز کنید. با وجود این که انتقال این سنسور از سمت راست دوربین‌ها به پایین آنها یک اقدام رو به جلو محسوب می‌شود، اما همچنان دوست داشتیم طراحان سامسونگ آن را کاملا از کادر دوربین‌ها جدا کند تا تشخیص آن، زمانی که پشت گوشی را نمی‌بینیم، بسیار آسان‌تر باشد.

سنسورهای تشخیص ضربان قلب و سطح اکسیژن خون نیز به شکل چراغ‌های کوچکی در سمت راست کادر مستطیلی دوربین‌ها قرار گرفته‌اند و یک لوگوی سامسونگ با رنگ خاکستری روشن، تنها آیتم باقی‌مانده بر روی پنل پشتی است. خوشبختانه نوشته‌ها و علائم مربوط به نهادهای استانداردگذاری، به شکلی کاملا محو در پایین پنل پشتی تعبیه شده‌اند و در نگاه اول، اصلا به چشم نمی‌آیند. این موضوع باعث می‌شود که شیک بودن پنل پشتی به خصوص زمانی که آن را روی میز گذاشته‌اید، به شدت حفظ شود. حالا که صحبت از میز شد، باید بگویم که با وجود این که قاب دوربین‌ها در حدود نیم میلی‌متر از بدنه بیرون زده است، اما این موضوع باعث لیز خوردن دیوایس از روی سطوح مسطح نخواهد شد. در ضمن به لطف طراحی نه چندان منحنی فریم فلزی که بالاتر اشاره کردیم، بلند کردن اس ۹ پلاس از روی میز کاملا آسان است و شما نیاز به ناخن انداختن زیر بدنه نخواهید داشت!

خوشبختانه سامسونگ یکی دیگر از عادت‌های خوب دیگرش را نیز در طراحی اس ۹ پلاس ترک نکرده و این پرچمدار لوکس، با برخورداری از استاندارد مقاومتی IP68، کاملا در برابر پاشش آب مقاوم است و می‌تواند تا نیم ساعت در عمق یک و نیم متری دوام بیاورد. در مجموع بررسی سامسونگ گلکسی اس ۹ پلاس در بخش طراحی، مجموعه‌ای از تعریف‌ها را نصیب این دیوایس می‌کند و می‌توان گفت که همگام با هزینه‌ی بالایی که برای خرید آن پرداخت می‌کنید، قطعا از یک محصول لوکس، با بدنه‌ای باکیفیت و دارای ارگونومی مناسب، لذت خواهید برد.

نمایشگر

در این مرحله از بررسی گلکسی اس 9 پلاس در رابطه با صفحه نمایش آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایش این گوشی 6.2 اینچی و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) در نظر گرفته شده و نسبت 18.5 به 9 را ارائه می‌کند. بنابراین طول صفحه نمایش بلند است و نمایشگر دستگاه به نوعی کشیده به نظر می‌رسد. رزولوشن نمایشگر گوشی 2960 در 1440 پیکسل در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 529 پیکسل در هر اینچ خواهد رسید. ضمناً همانطور که در بخش قبل گفتیم، نمایشگر دستگاه بدون حاشیه بوده و تقریبا چیزی در حدود 84.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط نمایشگر آن احاطه می‌شود. این مسئله سبب شده ظاهر صفحه نمایش گوشی خاص، زیبا و چشم‌نواز باشد. 

سامسونگ روی صفحه نمایش گلکسی اس 9 پلاس را با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده و بدین ترتیب از آن در برابر خراشیدگی محافظت می‌کند. اگرچه شیشه گوریلاگلس 5 به شدت در برابر خراشیدگی مقاوم است، اما با این حال توصیه می‌کنیم حتماً روی صفحه نمایش Galaxy S9 Plus یک گلس محافظ ال سی دی نصب کنید تا محکم‌کاری لازم را برای محافظت از آن به عمل آورده باشید. صفحه نمایش گوشی مذکور را قابلیت "Always On Display" پشتیبانی می‌کند که به موجب آن برخی اطلاعات نظیر تاریخ و ساعت دائماً بر روی نمایشگر گوشی (حتی در حالت خاموش بودن صفحه نمایش) ارائه می‌شوند. همچنین در بخش زیرین صفحه نمایش دستگاه عملکرد دکمه هوم آن به صورت سه بعدی (3D Touch) شبیه‌سازی شده است. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش گلکسی اس 9 پلاس سامسونگ چطور است؟

زمانی که به محتوای صفحه نمایش گلکسی S9 پلاس نگاه کنید به خوبی کیفیت عالی و وضوح مطلوب آن را درک خواهید کرد. تفکیک‌پذیری رنگ‌ها، شارپنس خوب، شادابی تصویر و کنتراست مناسب از ویژگی‌های مثبت صفحه نمایش این گوشی محسوب می‌شوند. بزرگ بودن نمایشگر دستگاه هم سبب شده که گوشی گزینه مناسبی برای تماشای ویدئو و فیلم باشد و علاقمندان به انجام این کار از بکارگیری Galaxy S9 Plus لذت ببرند. به لطف بهره‌مندی از پنل سوپر آمولد، شدت روشنایی که توسط نمایشگر این گوشی تولید می‌شود هم بسیار عالی است. این امر سبب می‌شود تا بتوانید در محیط‌های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از گوشی استفاده کنید و محتوای نمایشگر آن را مشاهده نمایید. برای مشاهده کامل محتوای صفحه نمایش گلکسی S9 پلاس در محیط‌های باز و تحت تابش نور کافیست شدت روشنایی نمایشگر را بر روی 60 الی 70 درصد تنظیم نمایید. بنابراین به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش گوشی Galaxy S9 Plus کیفیت عالی دارد و این مسئله یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

دوربین

سامسونگ که به تازگی به دنیای دوربین‌های دوتایی روی آورده، برای دومین بار، از ماژول دوگانه دوربین برای تلفن هوشمندش استفاده کرده است. بر خلاف گلکسی اس 9 معمولی، گلکسی اس 9 پلاس اکنون می‌تواند به با بهره گیری از دو لنز به ثبت تصاویر پرتره بپردازد. چنین ویژگی را که سامسونگ با نام Live Focus می‌خواند، پیش‌تر در نوت 8 دیده بودیم و اکنون با بهبودهای فراوان و کیفیت بالاتر در گلکسی اس 9 پلاس قرار گرفته است. زوم دو برابر به صورت اپتیکال، یکی دیگر از مواردی است که به لطف بهره گیری از دوربین دوگانه در این پرچمدار در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.


اما همه ویژگی‌های دوربین گلکسی اس 9 پلاس به همین دوتایی بودن سنسورش ختم نشده و سامسونگ قابلیت جذاب دیگری را که با نام گشودگی دیافراگم دوگانه شناخته می‌شود، برای دوربین اصلی گلکسی اس 9 پلاس در نظر گرفته است. توسط این ویژگی می‌توان بین دو دیافراگم F/1.5 و F/2.4 با توجه به شرایط نوری محیط، سوییچ کرد تا بدین ترتیب عکس‌ها با بالاترین کیفیت ممکن و نویز پایین، به ثبت برسند. در واقع این اختیار به کاربر داده می‌شود تا در محیط‌های کم نور، با قرار دادن دیافراگم بر روی F/1.5 و جذب نور بیشتر، با کیفیت بالا به عکاسی بپردازد و یا بلعکس در شرایطی که نور بیش از اندازه بوده، با استفاده از دیافراگم F/2.4، روشنایی مناسبی را در تصاویر به ثبت برساند.

رزولوشن 12 مگاپیکسل برای هر دو لنز دوربین گلکسی اس 9 پلاس در نظر گرفته شده و سامسونگ برای هر کدام به صورت جداگانه لزرشگیر اپتیکال قرار داده است. گشودگی دیافراگم لنز دوم این دوربین، f/2.4 بوده که عملکرد مناسبی دارد.

فیلمبرداری توسط این پرچمدار با کیفیت UHD و نرخ 60 فریم بر ثانیه انجام می‌شود. علاوه بر این‌ها سامسونگ از حرفه‌ای‌ترین قابلیت‌ در زمینه ضبط ویدیوهای صحنه آهسته در گلکسی اس 9 پلاس استفاده کرده و این امکان را به کاربر داده تا با نرخ 960 فریم بر ثانیه و رزولوشن 720 به ضبط فیلم‌های فوق آهسته بپردازد. توسط این قابلیت که با نام Super SlowMotion شناخته می‌‌شود، می‌توان 0.2 ثانیه را تا 6 ثانیه کند کرد و نتیجه را به صورت یک فایل ویدیویی مجزا، ذخیره نمود.

یک لنز 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.7 به عنوان دوربین سلفی در گلکسی اس 9 پلاس قرار گرفته که با جذب نور بالا و قابلیت فوکوس خودکار، کیفیت بالایی را در این زمینه به کاربر ارایه می‌دهد. توسط این دوربین سلفی می‌توان با کیفیت QHD و به کمک لرزشگیر نرم افزاری، به ضبط ویدیوهای با کیفیت و بدون لرزش پرداخت.


AR Emoji نام قابلیت جدیدی است که در گلگسی اس 9 پلاس موجود بوده و این امکان را به کاربر می‌دهد تا با استفاده از دوربین اصلی و یا سلفی، ایموجی متحرک خودش را به شکل انیمیشنی بسازد و آن را به صورت عکس، فایل ویدیویی و یا GIF ذخیره نماید. با اتمام ساخت AR Emoji خود، تعدادی فایل متحرک GIF با حالت‌های مختلف ذخیره شده و شما می‌توانید از این طریق آن‌ها را با دیگر افراد به اشتراک بگذارید.

در رابط کاربری دوربین گلکسی اس 9 پلاس مودهای مختلف عکاسی قرار دارند و با سوایپ به چپ و راست می‌توانید از موارد دلخواه خودتان استفاده کنید. یکی از این مودها که برای طرفداران عکاسی می‌تواند بسیار کاربردی باشد، بخش Pro بوده که از طریق آن می‌توان به ایجاد تغییرات در فاکتورهای حرفه‌ای عکاسی مانند میزان ایزو، سرعت شاتر، نور سفید و بسیاری دیگر از این موارد پرداخت. مود Pro تنها حین استفاده از دوربین اصلی قابل استفاده بوده و قابلیت سوییچ بین دیافراگم‌های F/1.5 و F/2.4 از این بخش قابل انجام است.

سامسونگ با قرار دادن قابلیت نرم افزاری Selfie Focus، این امکان را به کاربر می‌دهد تا به ثبت تصاویر پرتره سلفی با افکت بوکه برای پس زمینه، بپردازد.

Wide Selfie برای عکاسی سلفی با فضای عریض، قابلیت AR Emoji، فیلترهای رنگی، مود زیبایی و مود آرایشی، دیگر قابلیت‌هایی هستند که در رابط کاربری دوربین سلفی این گوشی مشاهده می‌شوند.

بیکسبی که دستیار اختصاصی سامسونگ بوده، در محیط رابط کاربری دوربین با عنوان بیکسبی ویژن قرار گرفته که توسط آن می‌توان درباره تمامی اجزای موجود در محیط پیرامون، اطلاعات به دست آورد. برای مثال در صورتی که در خیابان هستید و می‌خواهید درباره یک برج معروف که مقابل‌تان قرار گرفته، اطلاعات به دست آورید، کافی است پس از فعال سازی بیکسبی ویژن، دوربین دستگاه را مقابل بنا قرار دهید. امکان استخراج متن از تصاویر گرفته شده و حتی ترجمه آنلاین هم در این بخش به کاربر ارایه می‌شود. قابلیت بیکسبی ویژن در دو حالت برای دوربین سلفی و اصلی قابل استفاده است.

از دیگر قابلیت‌های موجود در بخش دوربین گلکسی اس 9 پلاس می‌توان به عکاسی HDR، استفاده از دستورات صوتی و حرکتی برای ثبت تصویر، حالت Motion Photo، دنبال کننده سوژه برای فوکوس، دکمه شاتر مجازی و عکاسی با نسبت تصویری 18.5:9 اشاره کرد.

 باتری گوشی سامسونگ گلکسی s9 plus

همانطور که انتظار می‌رود ظرفیت باتری در نسخه پلاس افزایش داشته است. گلکسی اس 9 به باتری‌ای با ظرفیت 3000 و گلکسی اس 9 پلاس به باتری 3500 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. باتری هر دو گوشی به‌راحتی در یک استفاده تقریبا سنگین تا انتهای روز پاسخگوی نیاز کاربر هستند. مدت زمان شارژ شدن کامل برای گلکسی اس 9 پلاس برابر 90 دقیقه است که نسبت به این مدت برای S9 ، 10 دقیقه کمتر است. همچنین نتیجه تست‌های تکی برای هر دو گوشی تقریبا یکسان و برابر عددهای زیر است:

  • کاهش درصد باتری با 30 دقیقه بازی آسفالت 8: 4.5 درصد
  • کاهش درصد باتری با 1 ساعت فیلم‌برداری فول اچ‌دی: 24 درصد
  • مدت‌زمان طول کشیده تا خاموش شدن گوشی با شارژ 100 درصد و پخش فیلم با کیفیت فول اچ‌دی: 9 ساعت

نتیجه گیری

گلکسی اس 9 پلاس گرچه تغییر چشم‌گیری نسبت به نسل قبلی خود ندارد اما یک گوشی کامل و همه‌چیز تمام است. دوربین و به‌خصوص صدای آن به‌صورت قابل توجهی بهتر از نسل قبلی است و شامل قابلیت‌هایی می‌شود که دل هرکسی را می‌رباید. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.





:: موضوعات مرتبط: سامسونگ , ,
:: برچسب‌ها: بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس , خرید گوشی اس 9 پلاس , قیمت گوشی اس 9 پلاس , گوشی سامسونگ گلکسی s9 plus ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: